K100 sviveln vinner mark inom skogssektorn

28 augusti 2018

Indexators nya generation slangsvivlar, K100, fortsätter plocka marknadsandelar inom bland annat skogsmaskinssektorn.

Tack vare sin design – helt utan kullager – klarar sviveln mycket höga sidolaster samtidigt som problem med slangvridningar elimineras. – Fördelar som ökar slangsvivelns livslängd, berättar Johnny Karlsson, Area Sales Manager på Indexator.

Hydraulslangar är känsliga för vridning då bara några få graders vridning minskar livslängden upp till 90 procent. En eliminerad vridning ökar hydraulslangens livslängd påtagligt. Den kullagerfria lösningen hos K100 sviveln gör den lämplig för applikationer med tunga sidolaster, hög dragkraft och för moderna maskiner med höga tryck och flöden. Upp till 1” storlek klarar sviveln att rotera under trycksättning på upp till 450 bar.

Enligt Johnny Karlsson har K100 varit en sann framgångssaga. Speciellt för extrema applikationer.

- K100 sviveln presterar som bäst i tuffa miljöer där fördelarna kommer till sin verkliga rätt. Till exempel på slangar från skördare till skördaraggregat där du har många böjkrafter som går in i sviveln. Där har K100 visat sig klara påfrestningarna oerhört bra jämfört med kullagrade varianter och konkurrenter, berättar Johnny.

Den moduluppbyggda konstruktionen ger stora anpassningsmöjligheter med många olika anslutnings- och tätningsprinciper. Tack vare få komponenter är underhållet mycket enkelt där till exempel ett tätningsbyte är ett enkelt ingrepp.

- Våra kunder gillar verkligen den kompakta designen med liten ytterdiameter. Det är en klar fördel och förenklar när den byggs in i olika applikationer med begränsat utrymme, säger Johnny Karlsson.

Huvudfördelar K100 sviveln

• Ny design med kraftfulla glidlager
  • Klarar höga trycknivåer (1”-storlek upp till 450 bar)
  • Servicevänlig